Vaaditaan parempaa johtajuutta - yhdessä

22.02.2025

Uuden ajan johtamiskulttuuri

Koko työurani ajan olen ollut pettynyt sote-alan johtamiseen. Siksi lähdin itse opiskelemaan ylempää tutkintoa nimenomaan sote-alan johtamiseen ja kehittämiseen liittyen. Minä haluan tehdä työtä paremman johtajuuden eteen.

Minä ajattelen niin, että johtaminen on palvelutehtävä. Siinä missä minun työntekijäni palvelevat asiakkaita, minä palvelen työntekijöitäni. Eivät he minun takiani töissä ole, vaan asiakkaiden. Johtajana minun tehtäväni on näyttää suuntaa, luoda yhteistä ymmärrystä siitä, minne olemme menossa ja miksi, antaa tarkoitus työlle. Minun tehtäväni on saada kaikki mukaan sitoutumaan yhteiseen tavoitteeseemme.

Minä uskon siihen, että sote-alan koulutetut ammattilaiset pystyvät ja kykenevät monenlaiseen itse - ilman sen kummempaa johtamista. Kun tiimi saa vastuuta ja saa osallistua päätöksentekoon, se lisää luottamusta, motivoitumista omaan tekemiseen ja yhteistä ymmärrystä. 

Me elämme vuorovaikutuksen maailmassa, jossa läsnäolo ja psykologinen turvallisuus korostuvat. Uskon vahvasti siihen, että luottamus lisää rohkeutta ja uskallusta ottaa riskejä, innovoida ja luoda uutta, epäonnistua ja oppia. Yhteisössä saa ja pitää kuulua moninainen ääni, erilaiset kokemukset ja ajatukset, eri näkökulmat, eri ammattiryhmät. Luottamus luo pohjan keskustelevalle ja kuuntelevalle kulttuurille.

Uuden ajan johtaminen, tulevaisuuden sote-alan johtaminen vaatii vanhojen mallien ja rakenteiden purkamista sekä jatkuvaa parantamista ja kehittämistä. Muutos lähtee liikkeelle siitä, että johtaja luottaa työntekijöihinsä ja antaa heille vastuuta ja vapautta tehdä työtään ja omaan työhönsä liittyviä päätöksiä.

Uuden ajan johtamiseen tarvitaan työaikaa. Johtajan pitää saada keskittyä ihmisten johtamiseen!

Hyvinvoiva lähijohtaja = hyvinvoiva työntekijä

Sonja Uschanov | Kuva @idaalanenvisuals
Sonja Uschanov | Kuva @idaalanenvisuals

Tuoreet kyselyt ja tutkimukset osoittavat, että hyvällä johtamisella on merkittävä vaikutus työelämän laatuun, työhyvinvointiin ja tuottavuuteen. Kuitenkin johtamista pidetään epähoukuttelevana eikä johtavaan asemaan haluta vastuun, vaatimusten ja suorituspaineiden takia. Tehyn kysely hoitotyön johtajille viime vuonna osoitti, että erityisesti lähijohtajat kokevat hallinnollisen työn määrän kasvaneen. Myös yt-neuvottelut, säästöt ja suurempi johdettavien määrä ovat lisänneet lähiesihenkilöiden työkuormaa. Lähes puolet lähiesihenkilötyötä tekevistä olivat kyselyn mukaan melko tai erittäin tyytymättömiä johtamisrakenteeseen. Lähijohtajan työssä yhdistyvät usein samanaikaisesti asiantuntijatehtävät, henkilöstön johtaminen ja hallinnolliset velvoitteet sekä arkiset rutiinit, erilaisten järjestelmien käyttö ja lomakkeiden täyttäminen.

Johtajilta ja johtamiselta vaaditaan ihan helvetisti liikaa. Kaiken arjen pyörityksen, muutospaineen ja uudistumisen sekä talouskurin, säästöjen ja neuvotteluiden ohella pitäisi olla empaattinen ja inhimillinen johtaja pehmeiden arvojen kera. 

Miten ihmeessä johtaja onnistuu yhtään missään, jos hänellä ei ole aikaa? Johtajan tehtävä on johtaa ihmisiä - ei pyöritellä papereita, istua palavereissa tai tehdä tehdä itse koko ajan jotain, minkä voisi tehdä kuka tahansa muukin. Meidän on yhdessä vaadittava sote-alan lähijohtajille aikaa johtamiseen! Aikaa läsnäololle, aikaa vuorovaikutukselle, aikaa ihmisille.